Paesaggio continuo

In Storia e Attualità nella politica del Paesaggio in Italia e in Europa, (History and the present in politic of the landscape in Italy and in Europe) Mauro Agnoletti defined the present Italian landscape as the result of a development process, shifting from a Social Landscape into a State Landscape: a process of semplification that gradually take biodiversitys place.

The work is composed of 20 oil paintings, each representing views of the landscapes of the Italian respective geographic regions. Every image has been selected and collected from Google Earth, and depict areas characterized by the signs of the forest’s extension due to the abandonment of the rural activity. Consequently these paintings describe a new condition of landscape, always in transformation therefore unpredictable. The painting alludes to the tradition of romantic landscapes but it generates a short circuit with the concept of cold, scientific and military satellite view, as it modify the inner quality of landscape such as its atmospheric condition and the locationing of the sun.

In Storia e Attualità nella politica del Paesaggio in Italia e in Europa, Mauro Agnoletti definisce l’attuale paesaggio italiano come il risultato di un processo di trasformazione da un Paesaggio Sociale, ad un Paesaggio di Stato: un processo di semplificazione che gradualmente intacca la biodiversità.

I 20 dipinti ad olio su tela che compongono l’opera rappresentano ognuno un’immagine di un paesaggio visto dall’alto di una regione d’Italia tramite Google Earth. Le zone che le immagini rappresentano si riferiscono ad aree in cui, conseguentemente all’abbandono dell’attività agricola, la macchia boschiva si sta estendendo, generando una condizione di un paesaggio nuovo e sempre in espansione, e perciò imprevedibile. La pittura che si richiama fortemente alla tradizione del paesaggio romantico e l’immagine fredda e militare della veduta satellitare generano un corto circuito sul senso del paesaggio, privandolo delle caratteristiche che lo definiscono, come la condizione atmosferica e il posizionamento del sole.

2016

oil on canvas
20 elements, 39.5 x 39.5 cm each (39.5 x 795 cm all together)

Date
Category
2016